Naslovna Blog NutrIva NUTRICIONISTA SAVETUJE: Ovo su najzdravija ulja za ljudski organizam!

NUTRICIONISTA SAVETUJE: Ovo su najzdravija ulja za ljudski organizam!

PODELI

Jedna od večitih nedoumica velike većine ljudi koji žele da vode računa o svojoj ishrani i zdravlju, jeste – koja ulja koristiti za pripremu jela? Mišljenja i studije su često oprečne, pa tako, možemo naići na različite tekstove na internetu i pročitati u jednom da se maslinovo ulje ni pod razno ne sme zagrevati, dok se u drugom tekstu govori o visokoj termostabilnosti maslinovog ulja. Bilo kako bilo, korisno je znati koja su to ulja zdrava, korisna, pa i lekovita i koji su najbolji načini za njihovu upotrebu.

Za koje god ulje da ste se odlučili, nije dobro zagrevati ga do „dimljenja“, bez obzira što neka ulja (kao što je ulje od koštica grožđa) imaju vrlo vosoku tačku pregrevanja. U slučaju pregrevanja ulja, dolazi do oslobađanja toksičnih materija i slobodnih radikala za koje se odavno zna da mogu dovesti do brojnih hroničnih oboljenja i karcinoma.

Prženje hrane predstavlja jedan od najštetnijih načina termičke obrade namirnica. Međutim, ako se odabere pravo ulje, štetnost prženja može da bude znatno umanjena.

SLIKA 2

  1. MASLINOVO ULJE – kralj među uljima

Poznate su nam zdravstvene prednosti upotrebe maslinovog ulja. Ovo je ulje koje je postalo jedno od onih koja se najčešće preporučuju za svakodnevnu konzumaciju.

Već dugo ga povezuje sa smanjenjem rizika od srčanih bolesti i raka. Ključan je sastojak mediteranske ishrane, za koju se zna da produžava životni vek.

Koristite nerafinisano, ekstradevičansko maslinovo ulje, ali nemojte da ga prekuvate. Maslinovo ulje ima nisku tačku dimljenja – zato je najbolje da ga dodate na kraju kuvanja ili ga koristite za prelivanje salata.

Macro view of sesame seeds in flax sack and glass bottle of sesame oil isolated on white background

  1. SUSAMOVO ULJE – za zdrav kardiovaskularni sistem

Veoma popularno ulje. Ima specifičan ukus i kao takvo postalo je jedan od omiljenih dodataka brojnim jelima u azijskoj i kineskoj kuhinji. Izuzetno je zdravo, kada posmatramo nutritivne karakteristike. Ustanovilo se da utiče na snižavanje krvnog pritiska i da smanjuje rizik od koronarnih bolesti. Veoma je bogato gvožđem, kalcijumom, magnezijumom i polinezasićenim masnim kiselinama koje potpomažu pravilnu apsorpciju masti. Jača kosti, zube, a koži daje zdrav i mladalački izgled.

Može se koristiti kako za prženje, pečenje i brzo dinstanje, tako i u salatama.

SLIKA 4

  1. SUNCOKRETOVO ULJE – za snažan imunitet i zdravo srce

Većina vrsta suncokretovog ulja koje se nalazi na tržištu je rafinisana, cedjena na određenoj temperaturi. Hladno cedjeno ulje od suncokreta ima etiketu “ekstra devičansko”, boljeg je ukusa, a i zdravije je jer zadržava više hranljivih sastojaka i ima viši nivo mononezasićenih masti.

Hladno ceđeno ulje ove biljke snižava visok krvni pritisak, ublažava reumatske tegobe, čisti organizam od otrova i sprečava razvoj malignih ćelija. Suncokretove semenke sadrže čak 50% ulja bogatog nezasićenim masnim kiselinama koje čuvaju zdravlje krvnih sudova i snižavaju nivo holesterola u krvi. Zbog svoje visoke održivosti ovo ulje se posle prženja može upotrebiti i za kuvanje, pripremu variva, umaka, salata. On sadrži visokovredne sastojke: tokoferole, vitamin E, linolnu esencijalnu masnu kiselinu, lecitin.

SLIKA 5

  1. KOKOSOVO ULJE – jedno od najzdravijih ulja

Višestruko korisna namirnica. Reguliše probavu, snabdeva organizam energijom, a istovremeno pomaže pri mršavljenju, utiče na lepotu i zdravlje kože, kose i noktiju.

To je ulje veoma bogato antioksidansima i zdravim masnoćama. Pospešuje rad moždanih ćelija, jača imunitet i ima izuzetno povoljan uticaj na rad štitne žlezde.

Termostabilno je, sa visokom tačkom dimljenja. Zahvaljujući tome, odlično je i za termičku obradu hrane  i zakonzumiranje u sirovom obliku.

Na kokosovom ulju možete pripremati sve vrste hrane, od slatkiša do klasičnih kuvanih jela. Sjajan je dodatak kolačima i drugim poslasticama.

SLIKA 6

  1. LANENO ULJE – ulje kao lek

Lan je dobar izvor omega-3 masnih kiselina, dijetetskih vlakana i drugih hranljivih materija.

 „omega-3“ se odnosi na vrste kiselina koje se nalaze u hrani i koje naše telo iskorišćava. To su – alfa-linolenska kiselina, eikosapentaenska kiselina i dokosaheksaenska kiselina. Nakon što se unesu u organizam, telo pretvara prvu kiselinu u poslednje dve, koje su pogodnije za telesne procese. Omega-3 je važan sastojak svih ćelijskih membrana, zato je bitno da dovoljne količine ovih kiselina budu unošene u organizam za očuvanje zdravlja. Laneno ulje je jedan od najboljih načina da se unese dovoljna količina omega-3 masnih kiselina.

Laneno ulje se smatra veoma korisnim za one koji pate od Kronove bolesti i Kolitisa.

Uz pravilnu ishranu, pomaže pri snižavanju holesterola i triglicerida.

Osobe koje redovno konzumiraju laneno ulje, imaju smanjen rizik za obolevanje od kardiovaskularnih bolesti.

Optimalna doza je 2 kšike dnevno. Koristite ga za prelivanje gotovih jela i salata.

SLIKA 7

  1. ULJE OD PIRINČANIH MEKINJA

Ovo ulje nema trans masti, a sadrži polinezasićene masnoće, vitamine i antioksidanse i pomaže u smanjivanju holesterola. Zahvaljujući visokoj tački dimljenja i veoma prijatnom ukusu, ulje od pirinčanih mekinje dobro je za prženje, dinstanje i pravljenje kolača i peciva.

Ako hranu pržite u dubokom ulju, odlučite se za ovo ulje.

SLIKA 8

  1. ULJE OD KOŠTICA GROŽĐA

Ima blagotvorno dejstvo jer može da: snižava krvni pritisak, leči vene i arterije, sprečava oštećenje ćelija od zračenja i trovanja, leči hemoroide, reguliše nivo HDL i LDL holesterola.

Ulje semena grožđa sаdrži linolnu kiselinu, polinezаsićenu mаsnu kiselinu, kojа pokаzuje korisno dejstvo kada je dijabetes u pitanju. Pomaže poboljšanju cirkulacije i ima pozitivan učinak kod tegoba poput – proširenih vena, kapilara, hemoroida.

Visoka tačka dimljenja čini ovo ulje pogodnim za duboko prženje.

Koje god ulje da izaberete, nemojte da pretrujete. Iako su zdrava, mogu da budu i vrlo kalorična. Stručnjaci preporučuju kašiku do dve dnevno ili tri do pet kašika, ako ste vrlo aktivna osoba.

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here