Naslovna Blog NUTRIVA: Zdrava ishrana za početnike (Saveti nutricioniste)

NUTRIVA: Zdrava ishrana za početnike (Saveti nutricioniste)

PODELI

Odlučili ste da započnete potpuno drugačiji način života. Da vodite zdraviji i uredniji život. Da se bolje osećate u svojoj koži i da imate energije i volje za svaku aktivnost i obavezu koja vam sleduje.

Prvo na šta treba da obratite pažnju, upravo je način ishrane, a zatim i redovnija fizička aktivnost i što češće boravljenje u prirodi.

Bilo da imate višak kilograma koji želite da skinete ili ste jednostavno doneli odluku da počnete drugačije da se hranite, principi zdrave ishrane su isti.

Piramida ishrane, sistem semafora, sistem šake i model tanjira, četiri su najjednostavnije metode pravilne ishrane, koji će vam dati smernice kako da se hranite zdravije.


Piramida ishrane

Slika 1 - piramida ishrane (1)

  1. Bazu piramide čine namirnice koje treba da budu osnova svakodnevne ishrane, a to su žitarice od celog zrna žita, integralni hleb, pirinač
  2. Drugi nivo piramide sastoji se od povrća i voća. Povrću se daje blaga prednost u odnosu na voće, s obzirom na obilje šećera koje sadrži voće. Ovo je deo piramide ishrane sa najviše vitamina gotovo svih grupa, minerala, dijetnih vlakana i drugih korisnih sastojaka.
  3. Po pravilu piramide ishrane, mlečni proizvodi su dobili treću poziciju. Prednost se daje fermentisanim mlečnim proizvodima – jogurt, kefir, kiselo mleko, mladi sirevi.
  4. Meso, riba i jaja čine četvrti sprat ove piramide. Sadrže puno proteina, gradivnih materija važnih za rast i razvoj, kao i korisnih masti.
  5. Na vrhu piramide je hrana koju treba konzumirati u minimalnim količinama, a to su masti, ulja, slatkiši i grickalice. To su koncentrovani izvori energije i samo mala količina ovih namirnica potrebna je za balansiranu ishranu.

Sistem semafora

Ovaj sistem potiče iz Indije, a zasnovan je prema principu boja na semaforu. Prednost sistema signala je u tome što namirnice možete da premeštate iz jedne u drugu zonu, zavisno od metoda spremanja hrane. Ako, na primer, skuvate krompir, takav obrok se ubraja u zelenu zonu, ako od njega napravite pire, onda ste u žutoj zoni, ali ako ga ispržite, bićete u crvenoj zoni.

Slika 2 - sistem semafora

Crvena zona – izbegavajte
Žuta zona – jedite umereno
Zelena zona – preporučuje se


Princip šake

Slika 3 - princip šake

Koliko čega na dan?

Ugljeni hidrati – količina koja odgovara dvema pesnicama
Voće – količina koja odgovara jednoj pesnici.
Proteini – količina koja staje na dlan i koja je debljine malog prsta.
Povrće – količina koja staje u dve šake.
Masnoće – količina polovine palca.


Model tanjira

Jednostavan model balansirane ishrane zasnovan je na tome da svaki deo tanjira treba da odvojite za određenu vrstu hrane kako biste napravili balans u ishrani. Jedina mana modela tanjira je ta što se nigde ne kaže da hrana na tanjiru treba da bude kuvana, a ne pržena ili pečena u dubokoj masnoći.

Slika 4 - model tanjira


Vaš nutricionista,
Ivana Petrović

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here