Naslovna Blog NutrIva SAVET NUTRICIONISTE: Čudotvorne čia semenke

SAVET NUTRICIONISTE: Čudotvorne čia semenke

PODELI

Jedna od namirnica čija popularnost u poslednjih nekoliko godina vrtoglavo raste u svetu je –  chia seme. Zbog velikog značaja i dobrobiti po organizam, kao i benefita koje ne poseduje mnogo namirnica, naš nutricionista vam donosi sva dosadašnja saznanja o ovoj sorti – nutritivnom sastavu, lekovitim svojstvima i načinu upotrebe.

Čia semenke su jestivi deo biljke čiji je latinski naziv „Salvia hispanica“, a poreklo vodi iz Meksika. Veruje se da su chia semenke bile sastavni deo svakodnevne ishrane Maja i Asteka.

Čia znači snagu, a u tradiciji ovih naroda bele i crne chia semenke su se koristile za podizanje energije, što ima smisla jer su veoma bogate omega 3 masnim kiselinama, ugljenim hidratima, proteinima, vlaknima, antioksidantima i kalcijumom.

Koji su osnovni benefiti čia semena?

Čia je biljka izuzetno bogata Omega 3 masnim kiselinama, proteinom i vlaknima, a sadrži i značajan broj vitamina, minerala i antioksidansa.

Čia seme je odlično za sagorevanje masti, jača organizam i pozitivno utiče na organe za varenje. Pored toga, ima posebno pozitivan uticaj na zdravlje i lepotu kože, kose i noktiju.

Čia utiče na rad mišića i oslobađanje energije, pa je preko potrebna sportistima, ali i svima onima koji se u toku dana bezrazložno osećaju tromo i slabo

Sadrži dijetna vlakna koja pozitivno utiču na rad creva i ubrzavaju peristaltiku. Potpomažu varenje, pomažu kod opstipacije. Mnoga istraživanja govore o povezanosti čia semena i prevencije karcinoma debelog creva,

unnamed (2)

Da li pomaže pri mršavljenju?

Konzumiranje čia semenki utiče na smanjenje apetita, ubrzava rad metabolizma, i aktivira glukogen koji je i te kako bitan za sagorevanje masti.

Koliko čia semenki se preporučuje?

Prosečna dnevna količina za odraslu osobu je 25g (što bi bile dve ravne supene kašike). Velika doza čie mogla bi nepovoljno uticati na sistem organa za varenje, s obzirom na visok nivo dijetnih vlakana koja mogu imati štetan uticaj na sve one sa senzitivnim crevnim traktom.

  • Ove semenke sadrže pet puta više kalcijuma od mleka.
  • Sadrže sedam puta više vitamina C od narandže.
  • Veoma su snažan antioksidant, pa tako redovnom upotrebom prevenirate pojavu maligniteta
  • Sadrže tri puta više gvožđa od spanaća.
  • Sadrže dva puta više kalijuma od banana.
  • Ne sadrže gluten.
  • Sadrže osam vrsta amino kiselina.
  • Izuzetno su pogodne za dijabetičare!

unnamed

Kako se koriste?

Čia semenke su višenamenska namirnica. S obzirom da se u kontaktu sa vodom, njihova zapremina poveća za čak 9 puta, mogu se koristiti kao želatinozna masa za „povezivanje“, umesto jaja. Pa tako, koristite ih kod palačinki, pljeskavica, burgera, mafina, itd.

Pored toga, čia semenke u kombinaciji sa mlekom, daju jedan ukusan, hranljiv i zdrav popodnevni obrok u vidu pudinga.

Mogu se koristiti i kao sveže, posipanjem preko salata, gotovih jela, zatim dodavanjem u varivo ili u jutarnje žitarice.

Recept

unnamed (3)

Čia puding sa malinama (za 2 osobe)

Potrebno je:

  • 3 kašike čia semenki
  • 2,5dcl bademovog mleka
  • 1 kašičica meda
  • 1 šoljica malina
  • Cimet

Pripema:

Čia seme potopite u mleko, dodajte med i dobro promešajte. Stavite u frižider na minimum 1 sat. Nakon toga, kada ste dobili puding, dodajte maline, pa postipe sa malo cimeta.

Prijatno!

Nutricionista-dijetetičar

Ivana Petrović

e-mail: nutricionista.dijeteticar@gmail.com

Tel: 063/275-007

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here