Naslovna Dogadjaj Izložba „Dijalog” u Galeriji Lazar Vozarević

Izložba „Dijalog” u Galeriji Lazar Vozarević

PODELI
Foto: ilustracija

Sremska Mitrovica – Ministar kulture i informisanja svečano će otvoriti izložbu „Dijalog” u Galeriji „Lazar Vozarević” u Sremskoj Mitrovici 5. decembra u 19 sati. Osim ministra Vukosavljevića, prisutnima će se obratiti direktor Nacionalne galerije Miroslav Rodić i direktor galerije „Lazar Vozarević” Milan Marinković.

„Dijalog” izložba koja je u novembru otvorena u Nacionalnoj galeriji u Beogradu nastavlja svoj život u Legatu jednog od umetnika, učesnika izložbe Lazara Vozarevića.

Ideja koja jeu umetničkim krugovima pohvaljena kao postavka dostojna Muzeja moderne umetnosti u Njujorku i okarakterisana kao udarna izložba sezone u Beogradu, od 5. decembra 2019. godine u proširenom obimu biće dostupna posetiocima u galeriji Lazar Vozarević.

Dijalog četiri umetnika, Lazara Vozarevića, Aleksandra Tomaševića, Mire Brtke i Milene Čubraković, prvi put suočenih, konfrontiranih i ujedinjenih na jedinstven muzeološki način, pred posetiocima otkriva četiri vrlo bitna umetnička fenomena šezdesetih godina dvadesetog veka.

Četiri prividno, po geometrijskom jeziku,bliske figure, sličnih inspiracija i ideje povratka prošlosti kroz dijalog sa posmatračem otkriće svoje individualne i samostalne izraze.

Lazar Vozarević (Sremska Mitrovica, 15. juli 1925. – Beograd, 29. Mart 1968.) Koliko god je u različitim stilskim fazama (kubizmu i enformelu) tragao za umetničkim identitetom, Lazar Vozarević je pratio duhovnu komponentu srednjovekovnog – vizantijskog nasleđa, što mu je omogućilo da, u sazvežđu osobenog likovnog jezika, ostvari jedinstvo forme i materije, što će njegovo delo učiniti prepoznatljivim u srpskoj modernoj umetnosti u drugoj polovini dvadesetog veka.

Lazar Vozarević (Sremska Mitrovica, 15. juli 1925. – Beograd, 29. Mart 1968.) Koliko god je u različitim stilskim fazama (kubizmu i enformelu) tragao za umetničkim identitetom, Lazar Vozarević je pratio duhovnu komponentu srednjovekovnog – vizantijskog nasleđa, što mu je omogućilo da, u sazvežđu osobenog likovnog jezika, ostvari jedinstvo forme i materije, što će njegovo delo učiniti prepoznatljivim u srpskoj modernoj umetnosti u drugoj polovini dvadesetog veka. Prva saznanja iz slikarstva stekao je u Školi za primenjene umetnosti u Beogradu, a Akademiju likovnih umetnosti u Beogradu, na kojoj je kasnije bio i docent, je završio 1948.godine u klasi prof. Mila Milunovića. Svoju punu umetničku afirmaciju sticao je kao član umetničke grupe „Jedanaestorica“ i „Decembarska grupa“. Okušao se u skoro svim likovnim tehnikama, od grafike i laviranih crteža do monumentalnih mozaika, koji krase Vojnotehnički institut, hotel Metropol i Dom omladine u Beogradu. Njagova dela danas se nalaze u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, Umjetničkoj galeriji na Cetinju, Umjetničkoj galeriji u Sarajevu, Galeriji Matice srpske u Novom Sadu, Galeriji poklon zbirke Rajka Mamuzića u Novom Sadu, Pinakoteci u Bariju, kao i u privatnim kolekcijama sa prostora nekadašnje Jugoslavije, ali i stranim zbirkama u Americi ( David Rockefeller, Gene Sklar, Paul Flockerman), Italiji (Guido Trevisan), Francuskoj (Phili-ppe Baudet).

Aleksandar Tomašević (Soko Banja, 5. avgust 1921. – Beograd, 19. juni 1968.) Prve umetničke naobraze Tomašević je dobio u Umetničkoj školi Mladena Josića, potom na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu, zatim u Parizu gde je jedan semestar proveo u Višoj nacionalnoj školi za lepe umetnosti (École nationale superieure de beaux arts ) i u ateljeu za fresko slikarstvo profesora Pjera-Anrija Dikoa de La Eja (Ducos de La Haille). Svoje obrazovanje nastavlja na odeljenju za konzervaciju muzeja Luvr u Parizu i na Kraljevskom institutu za zaštitu kulturnog nasleđa u Briselu. Bio je član grupe „Samostalni“ i osnivač „Decembarske grupe“, koja je učvrstila temelje srpske moderne umetnosti u drugoj polovini XX veka. Umetnička dela Aleksandra Tomaševića nalaze se u stalnim postavkama Narodnog muzeja, Muzeja savremene umetnosti i Muzeja grada u Beogradu, zatim Galerije likovne umetnosti – poklon zbirci Rajka Mamuzića u Novom Sadu, kao i u brojnim privatnim kolekcijama u zemlji inostranstvu. Među monumentalnim ostvarenjima ubrajaju se mozaici u Domu kulture u Zaječaru i na platou ispred škole u Somboru, koju je projektovao arhitekta Bogdan Bogdanović.

Mira Brtka (Novi Banovci 5. oktobar 1930. – Stara Pazova, 14. decembar 2014.) Mira Brtka imala je, kao retko koji umetnik sa našeg prostora, široko polje umetničkog izražavanja. Skoro da se u svim oblastima umetnosti iskušala i realizovala, s tim što se ničim nije amaterski bavila. Bila je filmski i pozorični režiser, slikar, vajar, likovni kritičar, novinar, prevodilac, kostimograf, modni dizajner, a nadasve čovek vremena, istinski kosmopolita.

Milena Čubraković (Brežice, 4. novembar 1924 – Rim, 24. februar 2004.) Milena Čubraković je svoju profesionalnu afirmaciju sticala u inostranstvu. Posle prve samostalne izložbe, organizovane u Muzeju primenjenih umetnosti u Beogradu, 1959. godine Milena Čubraković je napustila Beograd otisnuvši se u beli svet. Iako je Rim bio mesto njenog stalnog boravka, centar njenog umetničkog oblikovanja i javne afirmacije, Milena Čubraković nikada nije zaboravila svoje korene i odakle dolazi. Svesna svog nacionalnog identiteta, koji se prepoznaje u njenom literalnom radu, Milena Čubraković je motivisano učestvovala na grupnim izložbama Udruženja likovnih umetnika Jugoslavije, Oktobarskog salona, Udruženja likovnih umetnika Srbije itd, omogućavajući domaćoj likovnoj publici uvid u njeno stvaralaštvo nastalo u inostranstvu.

Dvadeset i osam reprezentativnih dela, neka zaista impozantnih dimenzija i pojava, biće izloženo u Galeriji „Lazar Vozarević”. Dve slike su iz naše Galerije, a sve ostale su u privatnim kolekcijama i nemamo priliku da ih često vidimo u javnosti.

Izložba je otvorena do 25. decembra 2019. godine.

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here