Fabrika u Kragujevcu verovatno neće biti ugašena, a prelazak na električne automobile bio bi pun pogodak.
Kragujevački „Fijat” je krajem novembra završio proizvodnju za ovu godinu, u kojoj su imali oko pedeset radnih dana. Zaposleni će u halama biti tek oko 13. januara, a u februaru ili martu od menadžmenta „Stelantisa”, zajedničke kompanije „Fijata” i „Pežoa”, očekuju da čuju šta planiraju sa njima, odnosno da li će i kada će pokrenuti novi model automobila.
„Fijat Krajsler automobili Srbija” pao je na osmo mesto najvećih srpskih izvoznika i u prvih deset meseci ove godine u svetu je prodao vozila u vrednosti od 255,7 miliona evra, što je za oko 30 miliona evra manje nego u istom periodu 2020.
Ovogodišnja proizvodnja u „Fijatu” biće najmanja još od 2012, kada je italijanski gigant došao u Srbiju. Prema nekim procenama u ovoj kompaniji proizvedeno je između 15.000 i 20.000 automobila, što je gotovo šest puta manje nego 2013, kada je sa montažnih i proizvodnih traka sišlo rekordnih 117.000 vozila.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić nedavno je najavio da bi uskoro premijerka Ana Brnabić trebalo da objavi dobre vesti u vezi sa poslovanjem „Fijata” u Kragujevcu, ali nije želeo da iznosi detalje. Rekao je da je ova firma smanjila proizvodnju i da je bila na prvom mestu naših izvoznika, da je znatno doprinosila BDP-u od 2013. i prve polovine 2014.
– Sada se to mnogo promenilo i ’Fijat’ je daleko iza najznačajnijih investitora. Imamo mnogo kompanija koje su važnije od „Fijata”, ali ne znači da nam je on beznačajan”, kazao je Vučić.
Ovim je, može se u neku ruku protumačiti, poručio „Fijatu” da ne može da ucenjuje Vladu Srbije, koja ima 33 odsto vlasničkog udela u kragujevačkoj fabrici.
Nedavno se spekulisalo da bi novi model automobila mogao da bude pokrenut u drugoj polovini sledeće godine. Za to je potrebno oko milijardu evra i nezvanično se govorilo da je navodno vladi predlagano da učestvuje u finansiranju. To bi verovatno bio električni automobil.
„Fijat” je na nivou grupacije najavio da će do kraja ove decenije potpuno preći na proizvodnju električnih vozila, što znači da su kragujevačkom „fijatu 500-L” odbrojani dani, jer za četiri godine počinju da izbacuju klasične automobile iz proizvodnje. „Fijat” je prošlog proleća u Torinu počeo da proizvodi novi, potpuno električni automobil „fijat nju 500” i tom prilikom najavio početak njihove revolucije ka nultoj emisiji štetnih gasova.
Mada je i Karlos Tavares, predsednik „Stelantisa”, naveo nešto slično. Rekao je da će od 2025. za svaki model automobila razvijati i električnu varijantu. Naglasio je da se očekuje više „Fijatovih” modela, da radna mesta nisu ugrožena i da neće zatvarati fabrike. Što se tiče kragujevačke, potvrdio je da ne planiraju da izmeštaju proizvodnju.