Od jutros u 6 časova zvanično su stupile na snagu američke sankcije prema Naftnoj industriji Srbije (NIS-u), pošto Ministarstvo finansija SAD nije produžilo specijalnu licencu za nesmetano poslovanje kompanije.
Ovaj potez mogao bi da ima značajan uticaj na energetsku stabilnost, platni promet i tržište goriva u Srbiji.
Šta znače sankcije NIS-u
Sankcije su uvedene zbog većinskog ruskog vlasništva u NIS-u, a njihovo stupanje na snagu označava da je kompanija sada u režimu ograničenog poslovanja prema američkom finansijskom sistemu.
Prema izvorima iz „Blic Biznisa“, licenca američkog OFAC-a nije produžena, čime je NIS zvanično uvršten na SDN listu (Specially Designated Nationals).
Ovaj potez donosi nekoliko ključnih izazova:
- prekid ili otežan dotok sirove nafte,
- problemi sa plaćanjem i finansijskim transakcijama,
- otežano poslovanje rafinerije u Pančevu,
- komplikacije u otplati kredita i finansiranju novih investicija.
Snabdevanje tržišta – goriva za sada ima dovoljno
Iz kompanije NIS poručuju da su spremni za trenutnu situaciju i da su benzinske stanice uredno snabdevene svim vrstama derivata.
„Prioritet je redovno snabdevanje domaćeg tržišta naftnim derivatima i očuvanje stabilnosti zaposlenih. NIS je obezbedio dovoljne zalihe nafte za preradu, a pumpe rade nesmetano“, saopštila je kompanija.
U državnim rezervama, prema rečima stručnjaka, postoji dovoljno zaliha za naredna dva meseca, dok će se paralelno tražiti alternativne rute i načini uvoza sirove nafte.
Kako ćemo sada plaćati gorivo?
Jedna od prvih promena odnosi se na sistem plaćanja.
Ako dođe do prekida rada inostranih kartičnih sistema poput Mastercard i Visa, građani će moći da plaćaju:
- domaćom „Dina“ karticom,
- gotovinom,
- ili metodom „IPS pokaži“.
Kartice „Sa nama na putu“, Agro i Taksi ostaju u upotrebi bez prekida.
Takođe, veleprodajni promet i plaćanja između kompanija odvijaju se nesmetano u dinarima.
Šira slika – energetika i industrija
Sankcije bi dugoročno mogle da utiču na snabdevanje toplana, avio-saobraćaj i petrohemijsku industriju, jer je Jadranski naftovod (JANAF) do sada bio ključna ruta za dopremanje nafte do rafinerije u Pančevu.
Do 15. oktobra JANAF ima privremenu licencu za transport, ali ona ne menja status sankcija za NIS.
„Država je razradila detaljne scenarije za očuvanje stabilnosti tržišta. Rezerve postoje, a sistem će biti prilagođen kako građani i industrija ne bi trpeli posledice“, saopšteno je iz Ministarstva rudarstva i energetike.
Reakcije privrede
Privrednik Nebojša Atanacković upozorava da bi prekid dotoka sirove nafte mogao da utiče na cenu goriva i budžetske prihode:
„Ne mogu da mu zabrane rad, ali sankcije znače da niko sa njim ne može da posluje. Drugi problem je plaćanje – i domaće banke će biti oprezne, jer se i one vode međunarodnim sankcijama.“
Ipak, dodaje da je država imala dovoljno vremena da se pripremi, te da su obezbeđeni mehanizmi za ublažavanje efekata.
NIS traži rešenje – proces delistiranja u toku
Kompanija je 14. marta podnela zvaničan zahtev Ministarstvu finansija SAD za uklanjanje sa SDN liste, koji je dopunjen 28. septembra.
„Delistiranje je dugotrajan i kompleksan proces, ali NIS u saradnji sa Vladom Srbije i akcionarima aktivno radi na prevazilaženju situacije“, navodi se u saopštenju.
Šta građani mogu da očekuju
- Cene goriva za sada ostaju stabilne.
- Plaćanje putem domaćih kartica funkcioniše normalno.
- Snabdevanje derivatima je uredno, ali se situacija prati iz dana u dan.
- U slučaju dužeg trajanja sankcija, moguća je korekcija cena i uvoznih ruta.


